الحسن بن محمد الديلمي (مترجم :مسترحمى)
197
إرشاد القلوب (فارسى)
پروردگارت ؟ عرض كرد اللَّه اللَّه اللَّه يا رسول اللَّه اين مقام نه براى تو است و نه براى ديگران ، يا رسول اللَّه جز اين نيست كه تو را دوست ميدارم براى خدا ، پس آن حضرت بهمراهيان خود فرمود شما هم اين چنين باشيد كه خدا را دوست بداريد براى آنكه بشما احسان و نعمت عنايت فرموده و دوست بداريد مرا براى دوستى با خدا ، و سپس آن حضرت آن بچه را نوازش فرمود و از داشتن چنين ادبى او را تحسين نمود . و ادب در مقابل خدا آنست كه پيروى شود بآداب مقررهء او و عبادت و اطاعت او نمودنست و پيروى از آداب رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت آن حضرت عليهم السّلام نمودنست ، و خداى را ياد نمودن هنگام عيش و عشرت و سختيها و صبر بر بلاها كردنست چنان كه حضرت ايوب عليه السّلام براى ادب بود كه صبر را پيشه كرد حتى در موقع كراهت از بيمارى نمودنش مراعات ادب را فرمود كه گفت : أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ « 1 » پروردگارا به من بيمارى رسيده و تو مهربانترين مهربانها هستى ، و مراعات ادبش اين بوده كه نگفت خدايا تو مرا بيمار نمودى و نگفت به من رحم كن بلكه به اشاره و كنايه عرض كرد خدايا تو أرحم الراحمينى . و نيز براى مراعات ادب بود كه گفت : إني مسّني الشيطان بنصب و عذاب ، خدايا از ناحيه شيطان به من صدمه و رنج و اذيت رسيده ، و نسبت رنج و سختى را بشيطان داد زيرا آن ملعون مردم را فريب ميداد و وادارشان ميكرد كه بحضرتش اهانت و اذيت برسانند . و همچنين حضرت ابراهيم عليه السّلام براى آنكه ادب را نسبت به خداوند
--> ( 1 ) . 84 - الأنبياء